Hulladékkezelés az iskolákban

A BrikettMobil projekt elindítását kettős cél vezérelte. A faipari illetve mezőgazdasági üzemekben folyamatosan termelődő fahulladék szállítás nélküli, helyben történő feldolgozása, illetve az így létrehozott jó minőségű, magas fűtőértékű fabrikettel környezetbarát fűtési lehetőség biztosítása.

A feldolgozó üzem telephelyére kiszállítható és ott működő mobil brikettáló berendezés valós, kézzel fogható értéket teremt a kidobásra szánt hulladékból, miközben munkalehetőséget biztosít hátrányos helyzetű embereknek, akik a berendezést működtetik, illetve raktározási, logisztikai feladatokat végeznek.

Cikksorozatunkban szeretnénk megismertetni az olvasót azokkal a szempontokkal, amelyeket a technológia az üzleti modell kidolgozása során figyelembe vettünk.

Az előző cikkben megismerkedtünk az oktatási intézmények szerepével a hulladékgazdálkodásban. Most pedig útmutatást nyújtunk ahhoz, hogy az oktatási intézmények idővel fenntartható szilárd hulladékgazdálkodási programot alakítsanak ki, különös tekintettel az újrahasznosításra.

Először is fel kell állítanunk a diagnózist. A diagnózis olyan vizsgálat, amely a probléma előtt álló helyzetet írja le, hogy a tervezett megoldások egyrészt a társadalmi, kulturális, földrajzi és gazdasági valósághoz kapcsolódjanak, amelyben az oktatási intézmény elmerül, és másrészt a lehetséges, gyakorlatba való átültetése. A közösség a valóság megismerésével és értékelésével, tudatában lesznek annak lehetőségeivel és korlátaival. A program arra törekszik, hogy a meglévő gazdálkodási rendszer elemzésén túl, a keletkező hulladék mennyiségével, típusával és hasznosságával kapcsolatos kérdésekre válaszoljon.

Az alábbiakban összefoglaljuk azokat a különböző szempontokat, amelyeket a szilárdhulladék-kezelésnél figyelembe kell vennie az oktatási intézményeknek.

  1. A lakossági szilárdhulladékok jellemzése, lehetővé teszi a létesítményben keletkező szilárd hulladék mennyiségének és típusának megismerését. Javasoljuk, hogy ezt a tevékenységet az osztálytermi tervek keretein belül fejlesszük, a különböző tantárgyakhoz társítva, hogy megkönnyítsük a különböző oktatási szintek tanulását. Az oktatási intézményeken belül különböző típusú hulladék keletkezik, például szerves, a gyümölcs, a zöldség és az élelmiszer maradványai, továbbá a zöld területekből, például metszésből és fűből származó hulladék. A másik keletkezési típusba tartoznak a szervetlen anyagok, amelyek a papírok és kartonok, műanyag palackok (PET, például: üdítőitalok, olajok), egyéb műanyagok, karton konténerek, üvegedények, alumínium dobozok.
  2. A hulladék jellemzésének előnye a keletkezett hulladék teljes mennyiségének ismerete. A statisztikai ellenőrzés segít abban, hogy az előállított hulladék mennyiségének ismeretében időben vagy szezonálisan lehet összehasonlításokat végezni, vagy célokat lehet meghatározni a hulladék csökkentésére vagy az újrahasznosítható anyagok növelésére. A szétválasztás az eredet szerint lehetővé teszi, a létesítmény különböző fizikai terében keletkezett típusok és mennyiségek megismerését, amely egy másik alapvető szempont a gazdálkodási terv későbbi kialakításához.
  3. A hulladékok visszanyerése és az újrahasznosítás megvalósíthatósága szakaszában határozzuk meg, hogy mennyi hulladék újrafeldolgozható és mennyi újrahasznosítható. A meglévő lehetőségektől és a hulladék típusától függően, a legismertebb lehetőségek a következők, hulladék értékesítése, adományozása (jótékonysági kampányok), komposztálása és újrahasznosítása. Az újra feldolgozhatóság a zöld területekről származó növényi maradványok felhasználása komposztálás vagy brikettálás folyamataira, komposzt vagy tüzelőanyag megszerzésére szolgálhatnak. A Sajó Brikett Nonprofit Kft. oktatási intézményeknek nyújt lehetőséget a zöld- papír- és fahulladékok feldolgozására. A cég innovatív technológiát fejlesztett ki, amely lehetőséget biztosít a maradványok helyben történő feldolgozására. Az oktatási intézmények a feldolgozás után szabadon dönthetnek a tüzelőanyag további sorsáról. Saját felhasználás a cél vagy a tovább értékesítés. Az újrahasznosítás megvalósíthatóságához meg kell vizsgálni az újrahasznosítás alternatíváit, amelyek a következők:
  4. a) Hulladékértékesítés: Az oktatási intézményben keletkező újrahasznosítható hulladékok rendeltetési helyének meghatározásához a meglévő piacot meg kell vizsgálni és ki kell értékelni. Amennyiben a gyártott mennyiség vonzóvá teszi az értékesítést, abban az esetben figyelembe kell venni azok eltávolítására és szállítására vonatkozó költségeket. További lehetőség a Sajó Brikett Nonprofit Kft. által feldolgozott hulladékok brikettálása mely nem igényel szállítás, hiszen a feldolgozás helyben történik.
  5. b) Hulladék-adományozás: A létesítményeknek meg kell határoznia, hogy előnyösebb-e bizonyos típusú hulladékok adományozása egy olyan kampányhoz, amely előnyös vagy újrahasznosító. Tekintettel arra, hogy ha a hulladék mennyisége kicsi, nem célszerű eladni őket.

Ha az Ön telephelye egy elszigetelt helyen található, valószínűleg nincs lehetőség az eladásra vagy a hulladék ártalmatlanítására. Ebben az esetben még fontosabb az oktatási közösség fogyasztási kultúrájának előmozdítása, valamint a komposztálással és /vagy brikettálással való feldolgozás lehetőségeinek alkalmazása.
…..
Mobil brikettálás
A tartalom a magyar állam és az Európai Unió támogatásával jött létre a SAJÓ BRIKETT Nonprofit Kft GINOP-5.1.7-17-2018-00138 pályázata keretében.

A fejlesztés célja egy mobil brikettáló rendszer beszerzése, melynek szolgáltatásként történő hasznosításával a vállalkozások a náluk hulladékként keletkező biomasszát (papír, faipari, mezőgazdasági, erdészeti hulladék) saját telephelyükön brikettté alakíttathatják. Ezzel külön beruházás nélkül csökkenthetők a tárolási problémák, illetve – a tömörítés során felmerülő további költségeket is figyelembe véve – a jóval a piaci ár alatt juthatnak jó minőségű tüzelőanyaghoz. A projekt üzleti célcsoportját azok a vállalkozások alkotják, akiknek egy ilyen beruházással kapcsolatos pénzügyi korlát vagy a keletkező mennyiség miatt jobban megéri a kapacitás időszakos bérlése, mint saját kapacitás építése, vagy fűrészpor, illetve apríték alapanyagként történő értékesítése.

Az ügyfeleknél jelentkező pénzügyi szempontok mellett a projekt kiemelt értékként kezeli a környezeti fenntarthatóságot, ami a brikettált biomassza hasznosítása kapcsán az alacsonyabb környezeti terhelés és a magasabb energiahatékonyság formájában jelenik meg. Társadalmi vállalkozásként fontosnak tartjuk továbbá, hogy az egyes településeken keletkező zöldhulladék vagy papír helyben feldolgozásra és brikett formájában hasznosításra kerüljön, ezért a szolgáltatást méltányos áron elérhetővé tesszük önkormányzatok számára is.

További információ, kapcsolatfelvétel:
Brikettmobil weboldala
Mobilbrikettálás – Briketmobil Facebook oldala
Miért mobil a brikett?

(X)