Marketingtervezés – a prezentáció

StartMa markekting és vállalkozásMostani írásunk – amelynek alkalmával lezárul az StartMa program marketinges tárgyú, hosszú cikksorozata –, a vállalati marketingterv végső, bemutatáskész formájáról szól, erről a szöveges és ábrákkal rakott összeállításról, olvasandó és vetítéses változatában egyaránt.

                Általánosságban vett prezentálás soha nem zajlott le, nem létezik ilyen: a prezentálás mindig ezzel vagy azzal a céllal, valamilyen összetételű közönség – olvasó kistestület vagy hallgatóság – számára történik. Az egyik esetben vállalati felső vezetők követik végig a cégükön belül készült prezentációt (de ilyenkor is előfordulhat mások figyelmes jelenléte, például külső befektetőké), a másik esetben megrendelt szakmai anyagot ismernek meg egy ügyfél-cég képviselői, a harmadik esetben pályázati bizottság döntnökeihez szól a prezentáció, a negyedik esetben minta-projektet terjesztenek elő főiskolások (oktatói megítélést várva), vagy oktatók (a főiskolai hallgatók okulására) – és így tovább.

A prezentáció célcsoportjának ismerete előnyös módosításokra ad lehetőséget az előterjesztőknek. Például, ha a közönséget jelentős részben mérnöki hátterű fejlesztő cégképviselők alkotják majd, az írott anyagból az audiovizuális előadásban érdemes nagyobb arányban kiemelni műszaki-technikai részleteket, mint egyébként történnék a többi részlet javára.  Pénzügyi szakemberek előtt a projekt költségvetési oldalát érdemes bővebben és az átlagosnál gondosabb kidolgozásban szerepeltetni, ha pedig marketinges szaktanárok előtt folyik le az ismertetés, az előadott terv össz-struktúráját, módszertani felépítését érdemes a leginkább mintaszerűvé tenni.

               Az írott marketingtervben szereplő összes információt szükségtelen megjeleníteni az audiovizuális prezentációban, sőt, ez a maradéktalanság  rontaná az előadottak hatását, áttekinthetőségét, még akkor is, ha eltekintünk attól, mennyire hosszadalmas lenne így a bemutató. Szelektálni azonban érzékkel kell, úgy, hogy a terv egyik rész-témája se jelenjen meg adatilag gyér alátámasztással, információszegénységi benyomást keltve, a közönség untató túlterhelése ugyanis nem nagyobb veszély az informatív meggyőzőerő hiányánál.    Tanácsos félóránál kevesebb összpontosítási időt várni el a hallgatóságtól.

               Az írott marketingterv –  mint kész bemutatóanyag –, prolegomenával, vagyis előzetes összefoglalóval kell kezdődjék, amely egy-másfél oldalon nemcsak hogy  exponálja az adott terv fő problémáit, hanem rekapitulálja a tervcélokat, jelzi a  fő tervbevett lépéseket és vázolja az egész tervanyag felépítését.     Az egyes fejezeteknek/alfejezeteknek az audiovizuális előadás esetében „fóliák” felelnek meg, tömörítéses és képszerűsített szövegezésű, ábrákkal kiegészített  dia-sort alkotva. A prezentáló személy vagy team jól teszi, ha rezervben tart néhány háttéranyagot (back-up „fóliát”) is, hogy  megkönnyítse magának az előadást követő hallgatósági kérdések perceit.

A Mildura Nonprofit Bt. az EU és Magyarország Kormánya támogatásával az Észak-Magyarország Régió hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozásainak nyújt segítséget a GINOP-5.1.7-17-2019-00222 számú pályázat keretén belül.

Kapcsolódó oldal:
StartMa
A marketing-kommunikációs politika alapjai – a tervezési körültekintés
A marketingtervezésről általánosságban
A marketing-kommunikációs politika alapjai – az akaratlagos reklámformák
Marketingtervezés – a helyzetelemzés szempontjai
Marketingtervezés – célrögzítés és stratégiaválasztás
Marketingtervezés – eszközi döntések
Marketingtervezés – a járulékos tervek

(X)
Szeéchenyi 2020 ESZA